Cezar Paul-Bădescu este un scriitor român care s-a făcut remarcat încă de la începutul carierei sale de redactor prin lucrări care au stârnit controverse în rândul oamenilor politici și a presei de pretutindeni. Din dorința de a elibera opinia publică și a determina populația să lupte împotriva minciunilor politice și a conținutului mass-media de proastă calitate, scriitorul oferă un exemplu de gândire critică menit să impulsioneze comunitatea în direcția unei schimbări.
Cartea ,,Umbre pe ecranul tranziției” reprezintă o piesă de rezistența, dar și exemplul unei acțiuni individuale prin care se încearcă relevarea realității, de multe ori îngropată ori ascunsă de multitudinea informațiilor false și fără valoare din mass-media. Conținutul lucrării este organizat în patru capitole strâns legate între ele, dar care abordează situații și domenii diferite. Discursul literar este mereu conturat de aceleași ideologii, respectând astfel logica internă propusă de autor pe tot parcursul textului: ,,Vremuri”, ,,Momente”, ,,Personaje”, ,,Nostalgii”.
În prima parte autorul încearcă să surprindă câteva dintre cele mai mari defecte ale societății moderne, reușind să sublinieze o serie de factori (analfabetism media, vedetizarea politicii, minciuna publicitară) care contribuie la degradarea culturii și la dezvoltarea unei profunde alterări a minților fragede, de altfel cele mai vulnerabile. În al doilea capitol, scriitorul își propune să rămână pe subiectul politicii, punctând astfel cu multă ironie faptul că dezbaterile politice, ce au ca scop rezolvarea a cât mai multor probleme, sunt în mare parte o piesă de teatru marcată de incidente haioase și hilare, unde membrii participanți nu fac altceva decât să se contrazică și să dezvolte conflicte. În a treia parte, Cezar Paul-Bădescu se rezumă la explicarea subtilă a factorilor care pot genera schimbări majore în comportamentul și mentalitatea unei persoane. În ultimul capitol, intitulat “Nostalgii”, Cezar Paul-Bădescu povestește despre televizorul de altădată și despre cum acesta devenise unul dintre membrii familiei sale. De asemenea, acesta este afectat de faptul că generațiile noi nu au putut cunoaște frumusețea ecranizării așa cum era făcută în secolul XX. În acest sens, scriitorul Cezar Paul-Bădescu reușește să sugereze ideea faptului ca ar trebui să ne opunem toxinei mediatizate și să încercam să eliminam ceea ce ne poate dauna conștiinței și personalității.
Pot spune faptul că această carte e unică, bazată pe realitate, abordând într-un mod original problema mentalității cotidiene în mass-media. În concluzie, ,,Umbre pe ecranul tranziției” urmărește să trezească la realitate cititorul, relevându-i faptul că minciuna și manipularea sunt două utopii toxice, care nu ar trebui să-și aibă locul în societatea de azi.
Crai Paul, Liceul Teoretic ,,Constantin Noica” Sibiu, clasa a X-a