Mă numesc Alina Stan și sunt profesor pentru învățământul primar la Școala Primară Nr. 2 Ghidion, structură a Școlii Gimnaziale Stănița, comuna Stănița, județul Neamț.
Dintotdeauna am considerat că lectura are un rol important în îmbogățirea vocabularului, în educarea și cultivarea bunului gust, în augmentarea bagajului de cunoștințe și dezvoltarea personalității elevilor, dar și a creativității, imaginației, gândirii critice, tocmai datorită diversității ei. De aceea, am încercat mereu să le insuflu elevilor mei dragostea față de cărți. Copiii trebuie învățați de mici cu obiceiul de a citi.
Nu cred că există copii care nu iubesc cititul, ci doar copii care nu au găsit cartea potrivită încă.
Pentru a-mi demonstra că nu mă înșel, am început să le recomand elevilor mei cărți din sfera lor de interes, cărți cu personaje pe care le regăsesc și în desenele animate și pe care le îndrăgesc deja. Primul obstacol pe care l-am întâmpinat a fost procurarea acestor cărți, nu pentru că părinții copiilor nu ar fi fost de acord, ci din cauza faptului că majoritatea provin din familii defavorizate, fără venituri și cu mulți copii. Atunci am început să caut parteneri care să mă sprijine în demersul meu. Astfel, la începutul acestui an, printr-o colaborare cu Asociația Because We Care din București, am reușit amenajarea unui colț de citit în sala de clasă. Copiii au fost foarte încântați. Încă din prima zi au dorit să-și petreacă cât mai mult timp în acest spațiu. Ne-a fost alături în acest proiect și Editura Humanitas care ne-a trimis câteva cărți extrem de interesante. Au fost și câteva persoane fizice care, văzând dorința crescândă a copiilor de a citi, au ales să ne sprijine.
Colțul de citit părea să funcționeze ca un magnet. Ne-am stabilit și un motto: “ Un copil care citește, va fi un adult care gândește“.
Păstrând legătura cu prietenii noștri de la Editura Humanitas, am văzut că organizează în librăriile sale, din București și din țară, clubul de lectură Fanbook, în colaborare și la inițiativa Asociației CSR Mindset. Astfel, pe data de 23 aprilie, de Ziua Internațională a Cărții, am decis să înființăm și noi un club de lectură care să funcționeze în colțul nostru de citit.
De ce un club de lectură? Pentru că este o experiență deosebită în viața unui cititor și nu se aseamănă cu niciun altfel de eveniment legat de cărți. Un club de carte este o mică adunare de prieteni care au citit o carte (aceeași carte) și care își împărtășesc experiența lecturii.
Inspirată de faptul că am ales același motto ca și clubul Fanbook, m-am gândit să le scriu un mesaj inițiatorilor acestuia, în vederea unei colaborări.
Răspunsul nu a întârziat să apară și a fost, bineînțeles, favorabil. Astfel, doamna Bianca Voinescu, inițiatoarea clubului de lectură Fanbook, pentru a veni în întâmpinarea dorinței copiilor de a citi, a propus derularea proiectului Fanbook Lecturiada și în școala noastră. Acest proiect presupune citirea unei cărți pe lună, de către toți cei 20 de copii participanți (cu vârste cuprinse între 8 și 11 ani) și desfășurarea unor activități asociate și discuții libere în jurul acesteia.
Asociația CSR Mindset ne oferă cărțile și, tot ceea ce trebuie să facă acești copii este să le citească cu drag și să participe activ și cu interes la clubul de lectură, urmând ca apoi cărțile citite să rămână în biblioteca școlii pentru ca să beneficieze de ele și generațiile viitoare.
Am prezentat copiilor proiectul, i-am întrebat dacă ar vrea să citescă și i-am rugat să-și argumenteze răspunsul. Iată câteva dintre răspunsurile copiilor:
- „Îmi place să citesc deoarece cititul mă ajută să intru într-o lume unde totul este posibil; pot să îmi imaginez personajele și locurile așa cum vreau eu. Unele lucruri din cărți mă fac să mă gândesc cum aș reacționa eu în locul unor personaje. Cititul este minunat pentru că mă ajută să trăiesc emoțiile în același timp cu personajele și mă detașez astfel de problemele de zi cu zi” (Alex, clasa a IV-a)
- „Aș vrea să citesc multe cărți pentru că astfel pot să trăiesc diferite emoții pe care nu le trăiesc în viața de zi cu zi. Cititul mă relaxează. De multe ori mă simt ca și cum aș fi personaj în carte.” (Maria, clasa a IV-a)
- „Îmi place să citesc pentru că e ca și cum aș participa la aventura din carte, ca și cum aș trăi o altă viață.” (Raluca, clasa a IV-a)
- „Vreau să citesc pentru că din cărți învăț lucruri noi și interesante.” (Iustin, clasa a II-a)
- „Cărțile au aventuri și parcă aș trăi mai multe vieți în diferite timpuri.” (Vlăduț, clasa a II-a)
- „Vreau să citesc multe cărți deoarece găsesc în ele personaje noi de care mă atașez și e ca și cum mi-aș face mulți prieteni.” (Alin, clasa a IV-a)
- „Cărțile mă ajută să nu mă plictisesc.” (Paul, clasa a IV-a)
- „Cărțile sunt interesante și amuzante. Mă distrez și simt bucurie când citesc aventurile unor personaje.” (Paula, clasa a II-a)
Apoi i-am întrebat de ce ar vrea să discute o carte cu mine și cu alți copii. Majoritatea au răspuns că vor să vadă cum au înțeles și alți copii acțiunea, dacă le-a plăcut cartea respectivă și altor copii, în locul cărui personaj ar vrea să fie și ce ar face dacă acest lucru ar fi posibil.
Elevilor mei le plac în egală măsură cărțile de acțiune, de aventură, suspans, SF, dar și cele care au date științifice, mai ales despre univers.
Am întocmit lista de cărți în funcție de preferințele copiilor deoarece cred că, citind cărți care le plac, vor deveni “cititori de cursă lungă”.
Copiii consideră că aceste cărți sunt importante deoarece din ele învață lucruri noi, se inspiră din comportamentele personajelor, își dezvoltă vocabularul, dar, în același timp, îi relaxează și reprezintă un mod plăcut de a-și petrece timpul liber.
Prin implementarea acestui proiect, îmi doresc să le ofer elevilor mei șanse egale la educație, astfel încât atunci când vor ajunge la liceu și, de ce nu, la facultate să nu se cunoască faptul că au învățat în mediul rural, ba chiar să fie modele pentru colegii lor din mediul urban.
Cred că în urma desfășurării acestui proiect, pe lângă faptul că vor fi mai informați și își vor dezvolta vocabularul, copiii se vor cunoaște mai bine, vor avea mai multă încredere în ei înșiși, vor ști să-și gestioneze emoțiile, se vor integra mai ușor în diferite contexte pe care le oferă viața și, mai ales, vor înțelege că un om informat e un om puternic, care știe să ia decizii în viață cu propria gândire, fără a se lăsa manipulat.
[gallery indents="true" columns="5" link="file" ids="2134,2135,2136,2137,2138"]